תשוקה ומיניות בעיצוב תכשירי שיער וטיפוח

זה לא סוד ששיער מטופח הוא בעל השפעה רבה על חיינו. בשוק קיים מגוון עצום של מוצרים, המקשה על הבחירה.אריזות משעשעות, אינטליגנטיות או יוקרתיות, מסייעות לצרכנים להבין את טיב המוצר. כל האריזות המיוחדות – בכתבה שלפניכם.

סביר להניח שהעובדה, שלשיער האנושי יש תפקיד במיניות שלנו – איננה חדשה מרעישה. אחרי הכל, לא מעט אנשים נוהגים לשחק עם השיער שלהם וללטף אותו, במודע או שלא במודע, לעתים מתוך רצון לתפוס את תשומת הלב של בן המין השני. אבל האם ידעתם שהקשר בין השיער לבין המיניות טמון באיברי המין שלנו? מסתבר שהדבר צמח מהתרבות המערבית, בה איברי המין מוצנעים מעיני כל בעוד שהשיער חשוף לרווחה. אולי זאת הסיבה שתרבויות ודתות מסוימות ביקשו למתן את ההשפעה המינית של השיער באמצעות מנהגים שמסתירים ומצניעים אותו מן הציבור הרחב.
באשר להשפעתו של השיער על הביטחון העצמי שלנו – אין צורך להכביר במילים. למי מאיתנו אין "bad hair day" לפעמים? המראה של השיער והאופן בו אנו תופסים אותו יכולים אפילו להשפיע על עצם ההחלטה האם לצאת מהבית או לדחות פגישה. לפיכך, טיפוח השיער הוא עולם ומלואו, וגם עיצוב האריזות של מוצרים אלה. גם לטיפוח הגוף מוקדש מקום של כבוד: שוק הקוסמטיקה בעולם מוערך בלמעלה מ-209 מיליארד דולר וההערכה היא, שבשנת 2010 יצמח נתח שוק זה בעוד למעלה מ-5%.

אריזה – הדרך הקלה לכיס הצרכן

ברבות השנים יוצרו תכשירי קוסמטיקה המיועדים לטיפוח השיער ומראהו. מחשבה לא קטנה מושקעת גם בעיצוב האריזה: כך למשל, מוצרי השיער השונים של חברת Schwarzkofp ההולנדית, ארוזים בקופסאות במגוון טקסטורות, שממחישות את ההשפעה המתקבלת כתוצאה משימוש בתכשיריה. ההדפסה על התכשיר מתארת את סוג הג'ל ואת המגע שנוצר לאחר השימוש בו.

גם מוצרי הטיפוח לשיער של חברת Vigour מנסים להמחיש בצורה גרפית על גבי האריזה, את סוג השיער לו מיועד התכשיר: קצר, אדמוני, גלי או חלק. כך מקבל הצרכן מושג אודות מטרת המוצר או קהל היעד שלו, עוד לפני שקרא את המלל על גבי האריזה.

המגמה הבולטת ביותר כיום בשוק הקוסמטיקה היא שימוש ברכיבים טבעיים, מגמה שבאה לידי ביטוי גם באריזות המוצרים. כך למשל, מוצרי Sprunk Jsnsen בחרו להשתמש בדימוי הפרפר כדי לסמל את עולם הטבע בכללותו. דמות הפרפר משתנה מאריזה לאריזה כך שבכל פעם היא מסמלת חלק אחר של עולם הטבע, בהתאם לסוג התכשיר.

דרך נוספת ליצור חיבור בין עולם הטיפוח לבין עולם הטבע היא באמצעות החומר ממנו עשויה האריזה. כך למשל, הצנצנות של המותג Living Proof עשויות מחרס, שהמגע שלו מזכיר את המגע עם האדמה. גם האריזות של המותג הקנדי Fruits&Passion חווייתיות מאוד הודות לתמונות מעולם הפנטזיה, שיוצרות מראה עשיר ומרתק, תשוקתי ורגוע כאחד.

באופן אישי, האריזות המועדפות עלי הן אלה של המותג האנגלי Life NK Shower Gels&Soaps, שכוללות דמות של דוב המאפיין את תכשירי הטיפוח של החברה. הדוב מקרין בחן רב את הפעולה שהקרם אמור לבצע לעורנו, למשל, כשמדובר בקרם שאמור למצק ולמתוח את עור הגוף – הדוב נראה אוחז בבלון ועף כלפי מעלה. מדובר באריזות לא מתוחכמות, המשדרות פשטות ואלגנטיות וכוללות שימוש מינימאלי בשפה לצד דיוק צבעוני. הדוב משדר חביבות ורכות באופן שיוצר חיבור רגשי עם הצרכן, ומשם הדרך לכיס הרבה יותר קלה.

קוסמטיקה עילית – רמה אחרת
מוצרי קוסמטיקה רבים כוללים שימוש בשפה גבוהה הפונה לקהל יעד איכותי, דבר שיוצר רמה אחרת וגבוהה יותר של קוסמטיקה, הנחשבת לקוסמטיקה עילית. כך למשל – האריזה השחורה והיוקרתית של משחת השיניים של חברת Noon. דוגמא נוספת למוצר קוסמטיקה עילית היא מוצרי המותג There, שמגיע אלינו מארה"ב ומציע שורה של תכשירים עם נגיעות אסייתיות מ"שם" – כשמו של המותג. עיצוב המוצרים כולל שילוב של דימויים אוריינטליים עם תדמית יוקרתית, ממש בדומה לאוכל הסיני הנמכר בארה"ב, שהינו עיבוד אלגנטי למקור. כדי לפנות לצרכן האינטליגנטי, קיימות גם אריזות שכוללות ציטוט מתוך התרכובת הכימית של התכשיר והסבר על הפעילות הפונקציונאלית שהוא מבצע. כך למשל, במותג הקנדי Functionalab Beauty Supplements, השפה הכימית והנוסחתית בשילוב אריזה צבעונית ורעננה – בהחלט עושים את העבודה.

באשר לעתיד לבוא בתחום עיצוב אריזות מוצרי הקוסמטיקה והטיפוח לשיער ולגוף, נותר לנו להמתין ולראות כיצד מנסים היצרנים לתת לצרכן מושג אודות טיב המוצר באמצעות ערך מוסף. הדבר יכול להתבצע באמצעות גירוי חושים נוספים (למשל, אריזות המדיפות ריח), אריזות מתכלות, אריזות שמאפשרות שימוש חוזר וכמובן – אריזות שמבטאות ערכים יחודיים באמצעות דימויים מקוריים.

2017-08-28T09:11:34+00:00