פסטה ואורז: המוצרים בסיסיים – האריזות לא

כשנכנסים לסופר על מנת לרכוש מוצר בסיס, כדוגמת פסטה או אורז, צריך להתעכב מול המדפים לא מעט זמן. שכן היום, בשונה מבתקופת הצנע והשוק השחור אין לנו רק ברירה אחת, יש לנו אינספור אפשרויות. על אריזות אורז ופסטה. בסרט "אלכס חולה אהבה" ישנה סצנה שבה אלכס ואימו הולכים לשוק השחור על מנת לקנות חמאה – מוצר בסיס, הכל וודאי יסכימו. כשהם נמצאים בדירה, שואלת הגברת קופרובסקי: "זו חמאה הולנדית, כן?" והמוכרת משיבה: "חמאה הולנדית אין לנו כבר חודש…זו חמאה שוויצרית". ואימו אומרת: "אז שיהיה שוויצרית", והמוכרת מוסיפה: "זו חמאה אקסקלאס פרימה". על מנת להדגיש שלא מדובר בסתם חמאה שוויצרית, אלא בחמאה איכותית במיוחד.

מי שמספיק להביט היטב במסך, שם לב שאת חבילת החמאה אותה המוכרת חוצה לשניים, עוטפת עטיפה חלקה על גביה מודפס שם המוצר ותו לא. כך למעשה בתקופת הצנע ובאותה העת המוצרים היו ארוזים: עטיפה ועל גביה שם המוצר. העטיפה/האריזה היו בסך הכל האמצעי להעברת חומר הגלם אל הצרכן ותו לא. היום, כשנכנסים לסופר על מנת לרכוש מוצר בסיס כזה או אחר, כדוגמת פסטה או אורז, עליהם אדבר היום, הרי שניאלץ להתעכב במדפים לא מעט זמן, שכן, בשונה מהשוק השחור בסרט ובשונה מתקופת הצנע, כעת אין לנו רק ברירה אחת, יש לנו אינספור אפשרויות.

כיצד נבצע את הבחירה בין עשרות סוגי הפסטות ועשרות סוגי האורז, הממתינים לנו על גבי המדפים? סביר להניח שהאריזה של המוצר תיקח חלק לא מבוטל בהחלטה שלנו האם לרכוש דווקא אותו. קמח ומים, דגן מהאדמה – על מה כל הרעש וכל המהומה? "פסטה" באיטלקית פירושו בצק. הפסטה עשויה מקמח וממים והיא מגיעה במגוון של צורות ולכל צורה שם משלה, (שטוחה וצרה, שטוחה ורחבה, חלולה, ממולאת, קצרה, ארוכה ומסולסלת) ובמגוון של צבעים (זהובה, שחורה, ירוקה ואדומה). הפסטה מוגשת לרוב עם רוטב וגם בתחום הזה לא חסרות אפשרויות, ובין הרטבים הנפוצים ניתן למצוא את רוטב הפסטו, האלפרדו, העגבניות והבולונז. הפסטה הפכה למאכל פופולארי בעולם, בין היתר גם בשל קלות הכנתה.

האורז הוא צמח, המזין יותר ממחצית אוכלוסיית העולם. ניתן לגדל את האורז בכל מקום והוא הגידול השלישי בנפיצותו בעולם אחרי תירס וחיטה. גם את האורז ניתן למצוא במספר סוגים, (לבן אדום, בר, פרא, בסמטי, הודי והרשימה נמשכת ונמשכת) אשר ניתן להבחין ביניהם בעיקר לפי צורת הגרעין. בין השנים 2007-2009 הייתה עלייה של 32% במכירות האורז ועלייה של 21% במכירות הפסטה ברחבי העולם. זאת, למרות השפעות המיתון על הקניות. בשנת 2009 הגיע שוק הפסטה והאורז לשווי של 1.4 מיליארד פאונד. מחירי האורז והפסטה הרקיעו שחקים בשנת 2008 עקב הגירעון הגלובאלי. למרות זאת, האורז והפסטה המשיכו ועודם ממשיכים לספק פתרון לארוחה בעלות סבירה. יש האומרים, שהייתה התעוררות בשוק הפסטה והאורז, הודות להשפעת המטבח האיטלקי והמטבח האסייתי על רצונם של אנשים להכין ארוחות ביתיות מן היסוד. כפי שציינתי בפתיחה, הפסטה והאורז הם בבחינת מוצרי בסיס להכנת ארוחה. אולם עם השנים, גם מוצרי הבסיס הללו התפתחו והשתכללו מבחינת הרכיבים שלהם והדבר ניכר גם באריזות – הרכיבים האורגניים משתקפים גם על גבי האריזות.

מותג ספרדי, בשם Gallo ביקש ליצור אריזות הפונות למי שמתעניינים באוכל אורגני וגורמה. האטריות והפסטות שהם מציעים מכילות גם ירקות אורגניים. הם עשו זאת באמצעות מראה רך, המדגיש את הירקות במראה הטבעי שלהם. השפה הצבעונית והטיפוגרפית הרכה משרה אווירה אינטימית וכפרית, כל זאת על מנת להמחיש את האיכות הגבוהה של המוצר.

Simple Seed Rice , מותג אמריקאי אורגני, המעביר את היותו אורגני בעיצוב: החל מן השם "זרעים פשוטים", עובר לאיור הרך וכלה באריזה, המשדרת צניעות ודלות החומר, כחלק מן התפיסה המקובלת בעולם האורגני, לפיה ישנו חיבור אל הטבע ואל האדמה.

פסטה ואורז – מוצר בסיס או רכיב מארוחת גורמה?
המותג הנורווגי Jacobs, מוצלח מאוד הודות לפשטותו. החלק העליון של האריזה מציג את המראה של הפסטה לאחר שהיא מבושלת, בעוד שחלקה התחתון של האריזה הוא למעשה שקוף וניתן לראות דרכו את הפסטה – "לפני". נדמה, כי האריזות יוצרות בפשטותן מראה מגרה תוך שימוש בשפה סולידית ויוקרתית.

המותג הספרדי, Sivaris, מביא אלינו אורז באריזת קרטון בצורת גליל. אריזת הקרטון הגלילית מבדלת ומייחדת את האורז, שאנו רגילים לקנות כשהוא בשקית או לכל היותר בקופסת קרטון ריבועית. צבע האריזה הינו הצבע הטבעי של הקרטון – גווני חום, דבר שכבר נוטע בנו קונוטציות של טבע ואדמה, בדומה לרכיבים הטבעיים והאיכותיים מהם עשוי המוצר. האריזות מעוצבות בטיפוגרפיה מינימאלית ומודרנית. גם הקוד הצבעוני והמונוכרומאטי בו השתמשו מתחבר עם נייר הקראפט החום.

אריזה מעוצבת לחלק ספציפי באוכלוסייה

המותג הטורקי Fizi מבית Berila פונה לילדים. ניתן היה לתהות מדוע, אחרי הכל, הרכישה מתבצעת על ידי המבוגרים. ניתן לראות כיצד מבקשים לחבר רגשית בין הילד לבין המוצר, עוד כשהוא מונח על המדפים. מעבר לאריזה בעיצוב הילדותי, עם האיורים המשעשעים והצבעוניים, גם צורת הפסטה מותאמת לילדים. ניתן לראות את האסטרטגיה השיווקית הזו במותגים נוספים ובטורים הבאים ניתקל בזה לא אחת.

המותג הספרדי Fosh Food מציע קונספט ויזואלי שונה בתכלית. זהו מותג הפונה אל הצעירים בשפה קרה, על גבול הדיגיטלית. בדרך כלל במוצרי מזון לא ניתקל בשפה כזו, במיוחד לא מקום בו מדובר במוצרים כדוגמת הפסטה והאורז ובכך המותג מבדל את עצמו מן האחרים. התדמית הינה צעירה, צבעונית ו"טרנדית". הרקע של האריזות הוא לבן, בדומה לצלחת עליה מונחת מנת השף, והדימויים על גבי האריזה הינם בצבעים נועזים ובוהקים. למרות שעל גבי כל מוצר מאוייר דימוי אבסטרקטי בצבע ובצורה שונים מן האחר, בכל זאת ניתן לזהות את הדמיון בין כולם – וזאת מתוך מטרה ליצור אצל הצרכן זהות עם המותג ולהותיר אצלו את ערכי המותג.

פשטות היא כוח
המותג השוויצרי Migros Selection , מביא תפיסה מעניינת: על מנת להדגיש את המגע הביתי, את התחושה האינטימית והלא מתועשת (עד כמה שניתן), צולמו על גבי האריזות כפות ידיים מקומחות. האריזות מושכות מאוד בפשטותן ומושכות את תשומת הלב על המדף. ללא ספק, זוהי דוגמא טובה לכך שהפשטות היא לעתים הפתרון לצורך השגת האפקט הרצוי.

המותג השבדי של IKEA ממחיש לנו כיצד לעתים כל מהות האריזה היא לחשוף את המוצר. במיוחד כאשר צורתו הפיזית של המוצר היא החוויה: הפסטה מגיע בצורה של ראשי איילים, המשקיפים מבעד לאריזה השקופה ההולמת בצניעותה את המותג IKEA. זאת, בדומה למוצרים רבים אחרים של IKEA שגם לגביהם הדגש הוא ביעילות ובעיצוב של המוצר ולא באריזה.

אסיים הפעם עם המותג האיטלקי, Giovanni Rana, שהינו שונה לא רק באריזתו: הפסטה שלו מגיעה עם רכיבים בתוכה וביניהם: הבזיליקום, העגבניות והקלמארי. האריזות מרגשות באופן שבו הן משלבות מראה ייחודי עם שפה צילומית חדשנית, הכוללת גם את תמונתו של השף. מדובר ברכיבים מן האיכות הגבוהה ביותר וזה מה שהאריזה מבקשת לשדר ולהעביר לצרכן, בין היתר גם באמצעות תמונות התקריב של הרכיבים וגם באמצעות השארת חלק מן האריזה שקוף על מנת שהצרכן יוכל לראות דרכה את המוצר עצמו. תמונתו של השף בכבודו ובעצמו מוסיפה נופך של נוסטלגיה ושל טעם ביתי. וכך נוצר לנו תמהיל של ישן וחדש גם יחד.

אלו הן האריזות המועדפות עלי, וזאת הודות לקונספט העיצובי הייחודי שמשיג מספר תכליות: כשהצרכן מגיע למדף עליו מונחים המוצרים, הרי שהוא מן הרגע הראשון יכול לראות לנגד עיניו את המבחר הרחב שיש למותג זה להציע, שכן כל פסטה ארוזה בשקית בעלת צבע דומיננטי אחר. מעבר לכך, הצבעוניות המיוחדת תופסת את העין ובולטת יותר מהרגיל.

2017-08-28T09:03:02+00:00