עיצוב מחוץ לקופסא: איך אורזים ריח?

נדמה, שהנחת המוצא בתיאוריה ובמעשה, הינה שככל שהדבר נוגע לאריזתו של מוצר, משתדלים לחסוך בעלויות. אולם, שונה הוא הדבר, כאשר מדובר באריזות של בשמים. לעתים, האריזה, שכוללת את הבקבוק של הבושם וכן את הקופסה בה הוא מונח, עולות יותר מתכולתו. מדוע אם כן, זה קורה דווקא בקטגוריה זו של מוצרים?

ניתן להעלות על הדעת מספר סיבות אפשריות: צריך להצדיק בפני הצרכן את ההוצאה הכספית הניכרת עבור הבושם ואחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות המעטפת היפה, היוקרתית והמושקעת של הבושם. כמו כן, כפועל יוצא מצורתו הוויזואלית של הבושם, הוא פעמים רבות מעטר את פינת האיפור או את שידת הטואלט שלנו, ומהווה חלק מהנוף של חווית הטיפוח שלנו. לבסוף, מאחר והבושם הוא מוצר נוזלי, לא מוחשי כעצם דומם, הרי שהבקבוק בו הוא נמצא, מסייע ליצירת העולם התדמיתי שלו.

נדמה שמאז ראשית הדרך של הבושם, התייחסו אליו כאל כזה שאריזתו צריכה להיות שונה, מיוחדת ומושקעת. כבר בראשית דרכו שיוו לבושם מאפיינים של יוקרה, כאשר לעתים השימוש בו נעשה במקומות שהינם בעלי חשיבות יתרה כמו כנסיות, אחוזות ובתי קברות, ולפיכך ארזו אותו בהתאם.

הבושם העתיק ביותר בעולם הגיע ממצרים. את הבושם היו שומרים במיכלים, העשויים אלבסטר או כדי חרס, על מנת לשמור על קרירותו. כבר אז, העיצוב המיוחד ניכר ובא לידי ביטוי בצורת המיכל ובציורים הסיפוריים שעיטרו אותו.

השימוש בבקבוקי הזכוכית החל במאה ה-15 לפנה"ס. לא רק שהבקבוקים היו עשויים מזכוכית, הם גם הגיעו במגוון של צבעים על מנת לייחד את הבשמים עוד יותר. ביון העתיקה, ניתן היה למצוא בקבוקי זכוכית שעוטרו בסיפורי אגדות וציורי חיות מרהיבים ביופיים ובחדותם.

באירופה, שמו את הבשמים במיכלים, העשויים ממגוון חומרים: ברזל, ברונזה, זהב, כסף ופורצלן. כשביקשו להשתמש בבושם כמפיץ ריח, היו מניחים אותו במבער שנתלה על גבי שלשלאות ברזל, בחללים כמו כנסיות ואחוזות.

כשרצו להשתמש בבושם באופן אישי, לעתים היו עונדים את המיכלים המעוצבים ומעוטרים באבנים יקרות, כתכשיט על הצוואר או כסיכה לדש הבגד. בבקבוקי הזכוכית באירופה החלו לעשות שימוש רק בתחילת המאה ה-20.

וכיצד אורזים את הבושם בימינו אנו? זוהי העת לגלות: בושם=אופנה. קיים קשר חזק בין הבשמים לבין האופנה. מותגים רבים של בשמים, נושאים את שמם של מעצבים מעולם הדוגמנות, הבגדים והנעליים. בדומה לקולקציות בגדים ונעליים שמתחלפות ומשתנות מעונה לעונה, כך גם כל עונה מביאה עימה ניחוחות חדשים. יש בשמים שהם נצחיים ובאופן זה הם דומים לאותם פריטי לבוש קלאסיים שלעולם לא ייצאו מן האופנה.

המותג הברזילאי Isabela Capeto קרוי כך על שמה של מעצבת הבגדים הפמיניסטית שעומדת מאחוריו. הבקבוק הינו בצורת דמות נשית, המרימה את ידיה אל על – באופן המבטא כמיהה אל החופש. הצבע של הבקבוק הינו אדום – צבע, אשר מבטא את החושניות של המותג. זוהי דוגמה לתכליות הנוספות של בקבוק הבושם – זהו בקבוק שבוודאי לאחר שתכולתו תסתיים, בעליו ישאירו אותו עומד על שידת הטואלט או במקום אחר בבית כקישוט. גם קופסת הקרטון בה ארוז הבקבוק יכולה לשמש לאחסון דברים, לאור היותה עשויה מקרטון קשה ובעלת צורה של מגירה.

DKNY Be Delicious הוא מותג מאוד מצליח של המעצבת דונה קארן – אשר הצליח לטעת בנו את החשק להיות נאהבים ו"טעימים". התחושה של להיות נחשקים מושגת באמצעות שימוש ב"פרי האסור", בצורת התפוח. נעשה פה חיבור בין התפוח לבין מיניות וחשק והדבר הפך אותו לבלתי נשכח ומיוחד.

Bond No. 9 – Lexington Avenue – Andy Warhol Special Edition Perfume: לרגל הגעתו של אנדי וורהול לגיל 80, הוחלט על השקת הבושם במהדורה מיוחדת. ומה הקשר בין זה לבין דימוי הנעל שמופיע על גבי הבקבוק? בשנת 1955 פרסם וורהול ספר קטן בשם: A La Rechereche du Shoe Perdu שבתרגום פירושו: החיפוש אחר הנעל האבודה שלי. הספר גדוש באיורים של נעליים. מעבר להקשר האישי, הרי שהחוויה שנוצרת מזכירה את ניו יורק ונותנת תחושה של כיף. זהו מקרה נוסף שבו צורת הבקבוק מזכירה במידה כזו או אחרת את צורת גוף האישה.

Brooks Brothers – Black Fleece Cologne הוא מותג נוסף השייך למותג בגדים יוקרתי, הפעם בעיצובו של תום בראון. המותג הושק במסגרת אירוע Fashion Night out בניו-יורק. אפשר לראות את הנגיעות מעולם התפירה האליטיסטית שמאפיין את מותג האופנה ואת המעצבים הנזכרים לעיל. כך למשל, התבנית הפנימית עשוית בד לבד לפי צורתו ומידותיו המדויקות של הבקבוק (custom made).

הדבר הראשון בו מבחינים בבקבוק המותג הספרדי Helena Hess – Minuit Prive, הוא בהיות הבקבוק בעל צורה אקסקלוסיבית ואלגנטית. השפה העיצובית רכה ונעימה – החל מצורתו החושנית של הבקבוק, המזכירה את הקימורים בגופה של האישה וכלה בבחירת הצבע הסגול, המבטא יוקרה וחוכמה. השם של המותג – "רגע פרטי בחצות" – מוסיף ארומה מיסטית וסודית, שבהחלט משתלבת עם צורת הבקבוק ועם צבעו.

בקבוקים לא שגרתיים
Diesel – Only the Brave Iron Man: דיזל השיקו ממש לקראת צאתו של סרט ההמשך של איירון מן ("איש הברזל") לאקרנים מהדורה מוגבלת של מי קולון לגבר. דיזל חיברו את המותג לכל הערכים, המאפיינים תחרות ומבטאים תעוזה, חופש ושבירת מוסכמות. צורת הבקבוק – אגרוף – בהחלט מבדלת את הבקבוק מרוב בקבוקי הבושם שניתן למצוא על המדף. הצבעים – אדום וזהב, המעטרים את הבקבוק – הינם נגזרת ישירה לחליפתו המרשימה של איירון מן.

Alexa Lixfeld: מותג גרמני שמאחוריו עומדת הדוגמנית שעל שמה הוא קרוי, שבהמשך הקריירה שלה פנתה לתחום העיצוב. הדבר הבולט ביותר בעיצוב הוא האלמנטים האורבניים המתועשים, המאפיינים גם את האדריכלות המודרנית וכעת ניכרים גם בתעשיית הבשמים. החוויה הוויזואלית המתקבלת הינה מיוחדת ושונה במיוחד בזכות הפקקים עשויי לוחות בטון בגוונים השונים של הצבע האפור.

Gap Scent G Him/Liu: דוגמה נוספת למיתוג, שנוקט בגישה "less is more" ("פחות זה יותר"). השפה העיצובית מאוד מינימליסטית. הבקבוק עשוי ממתכת מוברשת, וצורתו מזכירה בקבוקי פלסק (Flask) למילוי משקאות אלכוהוליים, מה שמוסיף יוקרה למראה הכללי שנוצר.

CB I Hate Parfume: נדמה שהמותג מנסה לקרוא תיגר על הקונספטים המקובלים בעולם הפרפומריה. הדבר מתבטא הן בשמו המתריס ("אני שונא בושם") והן בהיות הבקבוקונים מזכירים יותר מבחנות שניתן למצוא במעבדה מאשר בקבוק בושם שניתן למצוא על המדפים בחנויות. גם השמות שניתנו לכל אחד מהניחוחות המאוד ספציפיים מקנים את הרושם שמדובר בתמציות (The fir Tree, Gathering Apples – "עץ האשוח" ו"איסוף התפוחים" בהתאמה). את האלמנטים הלא אחידים שעל גבי תוויות הבקבוקונים של המותג האמריקני יצר הסיינטולוג כריסטופר ברוסיוס.

W'eau – Women's Secret הוא מותג של חברה ספרדית ששמה לעצמה מטרה – לבנות מותג נשי, המבטא נוחות ופשטות והמיועד לאישה המודרנית. האריזה הינה בצורת ביצה, אפילו מזכירה את צורתה של ביצת ההפתעה. הטיפוגרפיה של האריזה רעננה והשפה העיצובית מינימליסטית – שני נתונים שממצבים את האריזה כאריזה ויטלית ומודרנית, בשונה מהאריזות הבנאליות, שמאופיינות בצבעי פסטל חמים ורכים. יש פה משהו אחר – המביא עימו אנרגיה חדשה.

הדבר הבולט ביותר במותג Influence – fruits & Passion הוא האופן בו מחברים ומשלבים בין זכוכית לבין עץ. נדמה שזליפת הבושם היא מאוד חווייתית ואותנטית וזאת בשל מקלוני הבמבוק הדקים. מבחינת השפה העיצובית, המוצר מתכתב עם אלמנטים יפניים, כגון השילוב בין חומרים שונים וכן השילוב בין קר לחם.

הבחירה של פדי
הבחירה שלי הפעם היא במותג הבושם של DKNY, המשדר מסר ברור וחד, של עונג וטעם. השם שלו, Be Delicious, משדר טיפוח ונחשקות כאחד. צורת הבקבוק – דמויית תפוח – מאוד פשוטה ולכן היא גם עובדת כל כך טוב בהעברת המסר ובהעברת החוויה אל הצרכן דרך האריזה והמיתוג.

2017-08-28T08:49:34+00:00