עיצוב: בצנצנות הדבש, פחות זה יותר

כפי שעולה מציורי קיר במערות ממקומות שונים בעולם, האדם גילה את הדבש עוד בתקופה הפרה-היסטורית. מהר מאוד החלו לייחס לדבש סגולות של יוקרה ובריאות וגם כשראו בו כמקור מזון, הוא נתפס כמשהו מיוחד: בסין, ביוון ובמצרים העתיקה, נהגו לעשות שימוש בדבש במהלך טקסי קבורה. בזמנו סברו, כי הדבש שיונח ליד המת ישמש לו כמזון לאחר שישוב לחיים.

אצל הרומאים, הדבש היה קשור לאהבה והם האמינו, כי אישה שתאכיל את בעלה בדבש תרכוש את ליבו. באופן דומה, קיימת אמונה בעולם לפיה, אכילת דבש במשך 30 יום לאחר החתונה, יש בה בכדי להבטיח נישואין מתוקים ושטופי אהבה.

מעבר לכך, מימרה רומאית המליצה לאדם למשוח בשמן את אבריו החיצוניים ובדבש את איבריו הפנימיים. ביוון האמינו שהדבש הוא מזון האלים וכי יש לו יכולות לרפא תחלואים, דבר שהתברר כנכון: תכונותיו הרפואיות של הדבש נעוצות בפעילות האנטי בקטריאלית שלו ובהיותו מכיל חומרים נוגדי חמצון, שמסייעים במניעת מחלות לב וסרטן.

במסורת היהודית, הדבורה אסורה למאכל, אך הדבש שלה נחשב לטהור. בראש השנה אנו נוהגים לטבול תפוח בדבש, על מנת שהשנה הבאה עלינו לטובה תהיה מתוקה. בחג שמחת התורה, אנו אוכלים עוגות דבש כעדות לאיכות התורה. מנהג נוסף, הקושר בין הדבש לבין התורה, הוא זה של אכילת אותיות משוחות מדבש על ידי ילד שמתחיל את לימודיו בתלמוד התורה וזאת על מנת שלימוד התורה יהיה לו מתוק כדבש.

מבחינה אסטרטגית, אריזות הדבש, רובן ככולן, הינן כאלה, אשר מתמקדות בתכונות המוצר וכפועל יוצא מזה הן מעוצבות באופן מינימליסטי. הן מבקשות לומר לצרכן: "אל תסתכל על הקנקן, אלא על מה שבתוכו". לפיכך, רובן שקופות, כך שצבע הדבש, סמיכותו וצמיגותו הינם שקופים לצרכן.

העיצוב שעל גבי העטיפה אף הוא יחסית תמציתי, ממוקד, שנגזר מהערכים הישירים שמשדר הדבש. נדמה שזוהי דרכו של בעל המותג לבוא ולומר לצרכן – "אני לא מנסה להרעיף עליך מניפולציות עיצוביות, כי אין לי צורך בכך".

אלא שגם המינימליסטיות וגם הגישה הזו, היא היא מניפולציה בעצמה, שכן אנו כצרכנים קושרים את המינימליזם עם איכות, במובן שאם בעל המותג לא התאמץ כדי למכור לנו את המוצר שלו, סימן שיש לו על מה לסמוך.

רואים את הדבש – ואת הדבורה
המותג Babees Honey מארצות הברית הוא דוגמא מאלפת לאריזה פשוטה וחזקה כאחד. היא פשוטה במראה שלה, אך מקור ההשראה לפסים השחורים המצוירים עליה הוא ברור – הפסים השחורים שבגוף הדבורה. כמו כן, המכסה השחור וצורת הצנצנת מאזכרים אף הם את מראה הדבורה.

הצבע של הדבש המשתקף מבעד לצנצנת הינו מרכיב משמעותי במיתוג ויוצר דו שיח בין האריזה לבין תכולתה. אפילו שם המותג שהגייתו מזכירה את צליל זמזום הדבורה מצטרף לדיאלוג. העובדה שהלוגו כתוב בכתב יד והשקית הינה בצבע טורקיז מעניקות מראה יוקרתי, נעים ואישי. הלוגו מאוייר בצורה קלילה, תנועתית שעולה בקנה אחד עם מעוף הדוברה.

Beeline Honey הוא מותג נוסף שמדבר בשפה פשוטה ומינימליסטית. שפה אשר מזכירה במעט את השפה האופיינית למוצרים קוסמטיים. הצבעוניות שאובה מעולם הדבורים: צנצנת שקופה שמבעדה משתקף הדבש, ועל גביה מדבקה עגולה שחורה ומכסה שחור. לכאורה אין פה הרבה, אבל למעשה יש פה די והותר ונדמה שאין צורך במעבר לכך. עם המעט שלכאורה רואים – מצליחים לשדר לצרכן הרבה – מהשם הצעיר והטרנדי ועד היוקרה, הנובעת בין היתר מן הצנצנות הקטנות.

הדבש האוסטרלי, Heide Honey, הינו דבש שנמכר במוזיאון לאמנות מודרנית. המותג נתן אינטרפרטציה שונה למינימליזם, בכך שהוא ארז את הדבש בצנצנת בצורת משושה. צורת הצנצנת וצורת התווית יוצרים מראה של כוורות הדבורים. הכיתוב והטיפוגרפיה כוללים אות שעוצבה במיוחד למוזיאון, אשר מזכירה במראה את הדונג שממנו בנויות הכוורות.

שפופרת או מבחנה – כיצד תרצו את הדבש שלכם?
המותג האמריקני Bee Raw Honey ארוז באופן כה ייחודי (צנצנות צרות וקטנות המזכירות מבחנות מעבדה) על מנת להדגיש את העובדה שבכל מבחנה נמצא דבש שמקורו בפרח אחר. המראה הכללי שנוצר באמצעות התושבת של המבחנות, המבחנות הנקיות והפקקים, עליהם כתוב בקווים עדינים במיוחד, הינו טבעי. הצבע של הדבש והשקיפות שלו הם השחקנים העיקריים פה.

המותג הגרמני The Deli Garage – Tubenhonig) Tubes of Honey) – משלב בין עיצוב שהינו מודרני ואטרקטיבי לבין פונקציונליות ונוחות. באריזה שלוש שפורפרות המכילות שלושה סוגי דבש. השפופרות מעוצבות בשפה צעירה, עכשווית, הנותנת תחושה כיפית. בקלות הצרכן עלול לחשוב שבאותה המידה השפופרות מכילות רוטב מיוחד. האריזה הזו היא ללא ספק יוצאת דופן לעומת הדוגמאות הנזכרות מעלה. במקרה זה, העדיפו להדגיש אלמנטים של פונקציונליות ונהנתנות על פני הדגשת ערך הטבעיות.

B hive Scottish Honey הוא מותג שזכה בתחרות עיצוב סקוטית לשנת 2009. שמו מורכב מן המילה "כוורת" והאות B מבחינת הגותה, יחד עם דימוי הכנפיים שלצידה, היוצרות את דמות ה"דבורה" שעל גבי האריזה. נדמה שהאיפוק הגרפי והדימוי המינימליסטי יוצרים ביחד חוויה אחרת, מאוד לא "מסחרית".

הערך המוסף של הדבש – בא לידי ביטוי גם באריזתו של Stanly Honey Pot – מותג בריטי לדבש, שמצא דרך נפלאה לעשות חיבור בין האריזה, המוצר שבתוכה ובין הטבע. הדבש למעשה ארוז במעין עציץ מחימר. על גבי העציץ ישנו כיתוב, הקורא לצרכן לעשות שימוש בעציץ, ולא סתם שימוש – אלא לשתול בעציץ פרחים שבסופו של יום יאפשרו לדבורים שלנו לייצר עוד דבש. כך נוצר חיבור בין המוצר עצמו שהינו טבעי לחלוטין, לבין עידוד הצרכן לתרום לסביבה בשומרו על האיזון האקולוגי. המהלך השיווקי המעניין הזה זיכה את המותג באריזתו זו בפרסים רבים.

אריזות שיעמדו גם בסטנדרטים של פו הדוב
Waitrose Honey הוא מותג דבש אנגלי, הארוז גם הוא באריזה מאוד פשוטה, שבלוגו שלה משולב דימוי עדין של דבורה. נדמה שגם פה, השפה הנקייה, הפשטות, הן שמעניקות כוח למותג.

המותג הבריטי Booths Honey פונה אל הילד שבנו או אל הילדים שלנו, באמצעות האיורים שבהחלט עשויים לעורר בנו קונוטציות של פו הדוב. השפה הצבעונית היא רכה ונאיבית המשדרת אופטימיות וידידותיות. השילוב בין הצבעוניות, האיורים והטיפוגרפיה הקלילה משווים לאריזה מראה נעים.

Honey Bunny – מותג אוסטרלי המתמחה בייצור רטבים לברביקיו על בסיס דבש אורגני. העיצוב אינו מתחבר עם המגמה האורגנית הקלאסית, אלא מאוד הומוריסטי (גם בשמו), חווייתי ומזכיר דמויות שנתקלים בהן בחוברות קומיקס. זוהי גישה שיוצרת אינטרקציה עם הצרכן ואף מחזרת אחריו, בכך שהוא אינו יכול להישאר אדיש להומור הטמון בה.

כשהאריזה רוצה להדגיש את המקום
מותג הדבש האמריקני 5 Points Honey מתכתב מבחינה עיצובית עם העבר, סגנון רטרו, לכיוון שנות ה-50. בעלי החברה נכנסו לתחום של ייצור הדבש כחלק מהרצון שלהם להאט את קצב החיים והם רצו לשקף את התחושה הזו בתווית שעל גבי הצנצנת. מעבר לכך הם רצו להעביר את התחושה של הסביבה הביתית הטבעית של השכונה ממנה הם באו ואף לציין את העובדה שאחד מן הבעלים הוא דור שלישי במשפחה של מגדלי דבורים.

Alili Jujube Honey הוא מותג דבש המגיע אלינו מאיזור הרי האטלס שבמרוקו. מאחר ומקור היווצרו של הדבש הוא נדיר, הוא נחשב לאוצר אקזוטי מבחינה קולינרית. הצבעוניות של התווית אף היא יוצרת תחושה אקזוטית והדבר בהחלט מתחבר בהלימה עם מקורו של הדבש.

והזוכה הוא…
לדידי, יותר מכל, המותג Babees Honey הותיר את הרושם החזק ביותר. הפסים השחורים, הכל כך פשוטים, אשר משוחים לרוחבן של הצנצנות, בשילוב עם הצבע המשתקף של הדבש, פשוט עושים את העבודה – אומרים הכל, מבלי לומר דבר.

2017-08-28T08:50:56+00:00