סוגי לוגואים וכיצד להשתמש בהם בתהליך המיתוג

קיימים סוגי לוגואים רבים, למרות שכולם שילוב של טיפוגרפיה ודימוי, כל סוג לוגו מעניק למותג שלך תחושה שונה. בתהליך מיתוג חברה, לוגו הוא אחד האלמנטים החשובים ביותר למותג. לוגו הוא דימוי המסמל את המותג שלך. מכיוון שהלוגו שלך הוא הדבר הראשון שלקוחות חדשים יראו, אתה רוצה לוודא שלוגו החברה מייצג היטב את המותג שלך. אז כיצד לבחור את סוג הלוגו בתהליך המיתוג?

1. מונוגרמה – לוגו מבוסס אותיות

לוגו מונוגרמה הוא לוגו מבוסס טיפוגרפיה המורכב מכמה אותיות, בדרך כלל ראשי התיבות של המותג. מבחינה מיתוגית, סימן האותיות עוסק בפשטות. על ידי שימוש בכמה אותיות בלבד, סמלי לוגו מבוסס אותיות יכולים לייעל מיתוג חברה עם שם מותג ארוך למטרות זיהוי המותג.

לדוגמה, כמה קל יותר לומר – ולזכור – את נאס"א (NASA) לעומת ״מינהל האווירונאוטיקה והחלל הלאומי״? מכיוון שהמיקוד הוא בראשי התיבות של המותג, הגופן (פונט) של הלוגו חשוב מאוד. אם המותג עוד צעיר וזה תחילתו של תהליך מיתוג החברה, ייתכן שתרצה להוסיף את שם המותג המלא שלך מתחת ללוגו, כך שאנשים יוכלו להתחיל לקשר בין הלוגו למותג העומד מאחוריו.

מתוך סוגי לוגואים רבים, שימוש במונוגרמה טוב למותג אם במקרה יש למותג שלך שם ארוך. קיצור שם העסק לראשי תיבות יסייע לפשט את העיצוב והמיתוג שלך וכך גם ללקוחות יהיה קל יותר לזכור את המותג ואת הלוגו שלך.

2. לוגוטייפ – לוגו מבוסס שם

בדומה למונוגרמה, לוגוטייפ הוא לוגו מבוסס פונט המתמקד בשם העסק בלבד. מבחינת זהות המותג, תחשוב על ויזה וקוקה קולה. גם הלוגו של גוגל הוא דוגמה נהדרת לכך. השם עצמו קליט ובלתי נשכח ולכן, בשילוב עם טיפוגרפיה חזקה, הלוגו מסייע ביצירת זיהוי מותג חזק.

גם כאן, הטיפוגרפיה חשובה מאוד לזהות המותג. מכיוון שהמוקד של תהליך המיתוג והפנים של המותג כלפי לקוחות המותג הוא שם המותג, תרצה לבחור גופן שתופס את המהות של מה שהמותג שלך עושה, ויבטא את ערכי המותג.

לדוגמא, תוויות אופנה נוטות להשתמש בגופנים נקיים ואלגנטיים שמרגישים יוקרה, ואילו סוכנויות משפטיות או ממשלתיות כמעט תמיד דובקות בטקסט מסורתי "כבד" יותר שמרגיש בטוח. לוגוטייפ כסגנון לוגו למותג הוא רעיון טוב אם יש לך שם מותג מובחן ומובהק שיישאר במוחם של לקוחות המותג.

3. לוגו מבוסס סמל

לוגו המבוסס על סמל גרפי מוכר. זו כנראה התמונה שעולה לך בראש כשאתה חושב "לוגו": הלוגו של התפוח של אפל, הציפור של טוויטר וכו׳. הלוגו של כל אחת מהחברות האלו כל כך אייקוני, וכל כך מזוהה עם המותג, עד שהסימן לבדו בלי שם המותג לידו ניתן לזיהוי מיידי.

מבחינה מיתוגית, אייקון מותג אמיתי הוא דימוי בלבד. במיתוג חברה סוג כזה של לוגו יכול להיות מורכב עבור חברות מותג חדשות, או כאלה ללא הכרה חזקה של מותג, קהל היעד של המותג וערכי המותג.

הדבר הגדול ביותר שיש לקחת בחשבון בתהליך המיתוג כאשר מחליטים ללכת עם לוגו מבוסס דימוי הוא איזה סמל לבחור. צריך לחשוב על ההשלכות הרחבות יותר של התמונה של המותג: האם הלוגו הוא משחק מילים עם שם המותג? או הדימוי ירמז על המוצר שהמותג מקדם? או שהדימוי מנותק מהשם המפורש, ומטרתו לעורר רגש?.

4. לוגו מבוסס סמל מופשט

בשונה מלוגו המבוסס על אייקון, במקום שלמותג יהיה דימוי מזוהה – כמו תפוח או ציפור – זו צורה גיאומטרית מופשטת המייצגת את העסק שלך. תחשוב על הפסים של אדידס או על העיגול של פפסי. במיתוג החברה, היתרון המיתוגי של לוגו מופשט למותג שלך הוא בכך שאתה מסוגל להעביר את מה שהמותג שלך עושה באופן סמלי, מבלי להסתמך על ההשלכות התרבותיות של דימוי מותגי ספציפי.

תחשוב על האופן שבו לוגו נייק מרמז על תנועה וחופש. כמו כל סמלי הלוגו, סימנים מופשטים עובדים ממש טוב מכיוון שהם מרכזים את המותג שלך לתמונה יחידה. עם זאת, במקום להיות מוגבלים לתמונת מותג אחת של משהו שניתן לזהות, סמלי לוגו מופשטים מאפשרים לך ליצור לוגו ייחודי למותג, שידבר בשפת המותג וייצג את ערכי המותג שלך.

5. לוגו מבוסס דמות

מבחינה מיתוגית, הדמות היא ״הקמע״ של המותג. דמות מאוירת המייצגת את המותג שלך. כמו הליצן של מקדונלדס או הסבא בגבינות גד, תחשוב עליה כשגריר של המותג שלך. בתהליך המיתוג, בחירה במיתוג חברה בעזרת לוגו מבוסס דמות הוא נהדר עבור חברות שרוצות ליצור אווירה באמצעות פנייה למשפחות וילדים. תחשוב על כל אותן דמויות ממותגות באירועי ספורט בהן יש נוכחות מותגית ועל הדינמיקה הגדולה שהם יוצרים על ידי מעורבות בקהל!

6. לוגו משולב

מותג עם לוגו משולב הוא מותג עם לוגו המורכב מלוגוטייפ או מונוגרמה יחד עם סמל או דמות. בתהליך המיתוג ניתן לחשוב על ערכי המותג ולהניח את התמונה והטקסט זה לצד זה, לערום זה על גבי זה, או לשלב יחד ליצירת תמונה. תחשוב על בורגר קינג – סמל יחד עם טקסט מובחן. מבחינה מיתוגית, מכיוון ששם המותג נקשר לתמונה, לוגו משולב הוא בחירה מגוונת, כאשר גם הטקסט וגם הסמל או הקמע עובדים יחד כדי לחזק את נוכחות המותג שלך.

עם לוגו משולב, אנשים יתחילו גם לשייך את שם המותג לדימוי שלו! עם אסטרטגיית מיתוג נכונה, ייתכן ובעתיד המותג יוכל לסמוך אך ורק על הדימוי שלו, ולא תצטרכו לכלול תמיד את שם המותג. כמו כן, מכיוון שהשילוב של סמל וטקסט יוצרים יחד תמונה נפרדת, לוגואים כאלה בדרך כלל קלים יותר לסימן מסחרי מאשר דימוי בלבד.

7. הסמל

לוגו סמל מורכב מגופן בתוך סמל או אייקון; סמלי לוגו אלה נוטים להראות מסורתיים ויכולים להשפיע בצורה בולטת, ולכן הם לרוב הבחירה הנכונה עבור מיתוג בתי ספר, מיתוג ארגונים או מיתוג של סוכנויות ממשלתיות ורשמיות. תחשוב על סמל בית הספר שלך, הסמל האייקוני של סטארבוקס, או הסמל המפורסם של הארלי-דוידסון.

מיתוג שמבוסס על סמל מורכב יכול להיות פחות מגוון או דינאמי, בגלל הפרטים בלוגו והעובדה שהשם והסמל משולבים בקפידה. במיתוג החברה ועיצוב תוצרים כמו מיתוג כרטיסי ביקור או ניירת משרדית ממותגת, סמל עסוק עשוי להיות קטן מדי וקשה לקריאה. לכן תכנן נכון את תהליך המיתוג ושמור על עיצוב שמציג את ערכי המותג, אך נקי לא מסובך. לקריאה נוספת על איך ליצור לוגו מוצלח למיתוג החברה שלך לחץ כאן.

לסיכום, כשניגשים לבחירת הלוגו מתוך סוגי לוגואים שונים בתהליך המיתוג, חשוב לבחור את הלוגו הנכון אסטרטגית למותג שלך. שמור על ערכי המותג, אך זכור שאתה עדיין רוצה לוגו ממותג ומעוצב שתוכל להדפיס בצורה מסודרת על פני כל החומר המיתוגי שלך – הלוגו הנבחר יבוא לידי ביטוי בפרסום, ברשתות החברתיות, באתר האינטרנט ובמיתוג הניירת המשרדית.