מה אפשר ללמוד ממשחקי הכס על מיתוג

היבשת הבדיונית של וסטרווס, מהרומן הנהדר ״שיר של אש ושל קרח" (יכול להיות שיש גם תוכנית טלוויזיה או משהו?), מחולקת לשבע ממלכות. כל אחת מהממלכות נשלטת על ידי "בית גדול", או מה שמכנים בתי אצולה. כמו כן, גם בתים קטנים שאינם בתי אצולה, מחזיקים אדמות בתוך הממלכות.

אם אתה מעריץ של גרסת הטלוויזיה של HBO, משחקי הכס, אתה בטח יודע את כל זה כבר בעל פה. (ואם הסדרה בכל זאת חדשה עבורך, זה בעצם סיכום הפרטים שאתה צריך לדעת)

אולי לא שמת לב שלכל אחד הבתים האלה, גדול וקטן, יש סמל, בדרך כלל נגזר מחיה מקומית הנבחרת לייצג את הבית שלהם. ולכל בית יש "ביטוי הבית", ביטוי המגלם את הערכים שלהם.

אולי תזהה את הדברים האלה במונחים עסקיים: לוגו וסיסמא.

ביטוי הבית והסמל הם דרך לתקשר את האידיאלים שלהם, העקרונות שלהם, וכמובן, המותג שלהם לכל שאר הבתים ולעם שלהם. חלק מהבתים מאוד ישירים, חלקם זהירים יותר, אבל הם כולם יכולים ללמד אותנו כמה דברים על מיתוג.

בואו נסתכל על כמה דוגמאות.

בית סטארק – "החורף מגיע Winter is coming"

הסמל של סטארק הוא זאב בלהות (כן זה השם), משתי סיבות פשוטות: זאבי בלהות הם ילידי צפון, אשר נמצא תחת שלטון סטארק; וזאבי בלהות מטילי אימה הם מגניבים בטירוף.

זוהי דוגמה של לקיחת הערך המבדל ולהשתמש בו במלואו. ישנם הרבה בעלי חיים ייחודיים לאזורים קרים, אבל בית סטארק לא בחר פינגווינים או כלבי ים, בהנחה שהם אכן חיים בווסטרוס. הם בחרו את החיה הנוראית  והמפחידה ביותר.

תחשוב על מה שהחברה שלך עושה הכי טוב. מה אתה עושה שגורם ללקוחות שלך לאהוב אותך, ולמתחרים שלך לחשוש ממך? חפש דרך ציורית-סיפורית לייצג את זה.

ביוטי הבית של סטארק הוא קצת יותר עקיף. אתה חייב לעצור ולחשוב עליהם לרגע. כמובן החורף מגיע; הוא תמיד מגיע. אבל לביטוי הזה יש משמעות הנרמזת בתוכו – עליך להתכונן לקראת החורף. בכל פעם שהדמות משתמשת במילים האלה, הם אומרים הרבה יותר מאשר תחזית מטאורולוגית. הם מספרים לך על השקפת העולם שלהם, שהיא גם למדה לקחים מהעבר וגם מסתכלת קדימה.

אתה יודע מה המטרה של העסק שלך; אולי הצהרה ישירה היא לא הגישה הטובה ביותר עבור הסיסמא של המותג שלך, ובמקום זה אתה רוצה לתת לאנשים משהו לחשוב עליו.

שיעור 1 בבניית המותג שלך: צור מטאפורה חזותית עבור מה שאתה עושה הכי טוב.

 

בית טרגריין – "אש ודם Fire and blood"

יש דבר כזה להיות ישיר מדי. אם מה שהעסק שלך עושה הוא להרוג אנשים עם דרקונים יורי אש, יכול שתרצה לרכך את המסר הזה קצת.

מצד שני, אם המטרה שלך היא להפחיד את האוכלוסייה, תמשיך להתמקד בדרקון בעל שלושת הראשים שלך.

אבל אל תהיה מופתע אם זה מציב מטרה על הגב שלך. בית טרגריין היו פעם הבית הכי מוביל וכובש ממלכות ידוע, אבל לאחר השתלטות עוינת וירידה דרסטית בכוח אדם (שריפת צוות המלך וכאלה), החברה נותרה כאגדה בלבד בתחילת הסדרה. אולי הם היו נמנעים מכל אי-ההבנה הזאת עם דרקון ידידותי יותר על הדגלים שלהם? לעולם לא נדע…

שיעור 2: תבלוט מעל המתחרים שלך, אבל תזהר לגרום להם לשנוא אותך.

בית לניסטר – "שמע אותי שואג Hear me roar"

אם אתה רוצה להכניס פחד בלבבות המתחרים שלך, אריה הוא בהחלט בחירה מצוינת. הוא כל כולו שיניים, ציפורניים, חוזק ואימה.

אבל שלא כמו הבית המוצלח יותר בית טרגריין, ביטוי הבית-הסיסמא של בית לניסטר היא הרבה פחות מעוררת כבוד. מה זה שאגה? זה צליל. זה לא האיום האמיתי שמעוררים האריות. זה כמו להגיד, "תקשיבו לי צועק". ברור שבית לניסטר ניסו להיצמד לנושא האריה, וזה תוכנית נהדרת, אבל אתה צריך לוודא שהלוגו שלך והסיסמה מחמיאים אחד לשני על מנת ליצור מיתוג בלתי נשכח.

כנראה שזו הסיבה שבית לניסטר החליט לעשות קצת מיתוג מחדש. "מותג" הוא יותר מאשר רק הלוגו המילולי והסיסמה; הם רק ייצוג חיצוני של המותג שלך. מותג הוא לא רק המראה והתחושה (look&feel) של החברה שלך, אלא גם האופן שבו אתה מציג את עצמך והאופן שבו הלקוחות שלך (והמתחרים) תופסים אותך.

באופן לא רשמי, הלניסטרס החלו להשתמש בביטוי "לניסטר תמיד משלם את החובות שלו." עכשיו – זאת סיסמה! יש בה משמעות כפולה – מצד אחד, הם אומרים לך שהם אמינים; הם ישלמו לך בחזרה את מה שהם חייבים לך. מצד שני, זה איום, אם מה שהם חייבים לך הוא נקמה.

אז, שוב, חפש משמעויות כפולות עבור הסיסמה שלך. אם שתי המשמעויות עובדות עבור החברה שלך, זה הכי טוב שאפשר. ואל תפחד לעשות מיתוג מחדש ולשנות את המותג. אם אתה חוזר על הסיסמה החדשה שלך מספיק פעמים, זה הופך לאמת.

שיעור 3: חפש משמעויות כפולות בסיסמת המותג שלך.

שיעור 3א: אם התעלמת משיעור 3, אל תפחד לעשות מיתוג מחדש.

בית בולטון – "הלהבים שלנו חדים Our blades are sharp"

אוקיי, זה פשוט ברוטלי.

כל תרבות עסקית היא אחרת, ואין שום דבר רע בלהיות גאה בשלך. אבל אתה צריך להיות מודע לגבי התפיסה שיש לאחרים עלייך. כמו שאפשר ללמוד מבית טרגיין שמוזכר למעלה, התדמית הלא נכונה של החברה יכולה לפגוע בעסק שלך.

כמו שהקצב אינו מראה כיצד הוא שוחט פרה, עדיף שהיבטים מסוימים בעסק שלך ישארו מאחורי דלתות סגורות.

עם זאת – הביטוי של בית בולטון מעורר אימה ודימויים חזקים מבלי להאכיל אותך בכפית. "הלהבים שלנו חדים, "אמרה כזאת משאירה הצהרה מרומזת שהקורא ימלא בעצמו:" … כדי שנוכל לקלף אותך כמו תפוח אדמה." וואלה, אתה לא מצפה לדמיון כזה יצירתי מבית שעל דגלו מתנוסס אדם מת תלוי הפוך.

שיעור 4: (אל תשתמש באדם מת בלוגו שלך) היזהר לא להיות יותר מדי דוחה, אם העבודה שלך היא קצת פחות מכובדת.

2019-01-15T10:11:13+00:00