האריזות של התבלינים מתבלות לנו את החיים

שימוש בשפה הומוריסטית, יצירת חוויה נוסטלגית וצבעוניות בולטת – הרטבים והתבלינים מגיעים באריזות שמסייעות לארוחה להיראות מושקעת רק מעצם הנחתם על השולחן. אורח החיים האינטנסיבי שלנו הופך את הזמן לאחד מהמשאבים היקרים ביותר. לא בכדי אימצנו בחום כל מה שמוסיף מעט נוחות ומקל על החיים. מגמת נוחות זו נכנסה לחיינו גם בתחום התזונה – אנחנו רוצים לאכול מזון בריא וטעים, איכותי ונעים לחייך, אבל למי יש פנאי להקדיש לעבודות המטבח ולהכין הכל במו ידיו?

מתבלים בנדיבות: תבשילים עם תבלינים מיוחדים

נודה על האמת: מרתה סטיוארט יש רק אחת. פעמים רבות נאכל אוכל מוכן בחוץ, ואילו בבית נשתמש בדרך כלל במוצרים מוכנים, או במוצרים מוכנים למחצה – הכל במטרה להקל על מלאכת הבישול. ואכן, למי מאיתנו אין במקרר תיבוליות, רטבים או אפילו תערובת מוכנה להכנת מרק, העיקר שיהיה לכל מקרה? רטבים ותבלינים מוסיפים המון, לבישול בכלל ולחוויה הקולינרית בפרט. בלעדיהם הופך האוכל לתפל מהרגיל. השימוש בתבלינים מאפשר לנו להרגיש לעיתים כי הרחקנו לכת והצלחנו להעמיד ארוחה שלא תבייש גם שף מכובד.

אותנטיות של משפחה

כדי לסבר את האוזן נציין כי נתח השוק של התבלינים והרטבים מגלגל מיליוני דולרים בשנה. בשנת 2006 לבדה נמכרו בוול מארט תבלינים ורטבים בשווי של כ-1.7 מיליארד דולר, ובין השנים 2003 ל-2007 נרשם בשוק האנגלי גידול של 15% בענף התבלינים. באופן דומה, גם האריזות שבהן מגיעים הרטבים והתבלינים מנסות להעביר מסרים מעולם הבישול, בדגש על איכות. נכון, אומרים שלא צריך להסתכל על הקנקן אלא במה שבתוכו, אבל לעתים מהווה האריזה אינדיקציה לא רעה בכלל לתוכן.

חברת Via Roma מארה"ב למשל, בחרה לארוז את הרטבים עם דמויות אותנטיות של משפחה, שצולמו בטוסקנה. הדמויות הללו יוצרות תחושה, שהסועדים עתידים לטעום משהו שיזכיר להם מאכלים מ"בית אמא" או מ"בית סבתא". מוצרים אלה מעניקים פיסת נוסטלגיה מבלי לגלוש למנת יתר של רומנטיקה. האיזון מתקבל תודות לשילוב בין בחירת טיפוגרפיה מודרנית, לבין יצירת תווית מונוכרומטית עם צבעוניות. השילוב הזה מעניק למתבונן תחושה אותנטית ומודרנית גם יחד.

מסדר זיהוי לתבלינים

דוגמא נוספת לאותנטיות ניתן לראות במותג Spice Outfit, שמגיע אלינו גם הוא מארה"ב. גם במותג זה נוצרת חוויה נוסטלגית ואותנטית אצל הצרכן, באמצעות שימוש בציטטות מעולם הפשע של המאפיה בשיקאגו, וויזואליות משטרתית (טביעות אצבע וטבלאות משטרתיות למילוי) וכן שק מבד יוטה, שמהווה חלק מהראיות. כשכל האלמנטים מופיעים יחד בשפה ההומוריסטית, מתקבל מסדר זיהוי לתבלינים. אפילו שמות המוצרים תומכים בחווית השוד והמשטרה גם יחד ("תערובות מיוחדות"). בנוסף, כל המוצרים מעוצבים ומריחים "בטעם של פעם", כאשר הצבעוניות, ההשפעות והדימויים תומכים בחוויה.

חברת Verstegen Spices בחרה ליצור אריזות מינימליסטיות ואינטליגנטיות, שבולטות משמעותית ביחס למוצרים אחרים על המדף. מוצרי החברה משדרים תחושה טבעית שמתבטאת בטיפוגרפיה – האות הראשונה של שם התבלין מאויירת על גבי האריזה בצורת מוצר הגלם, לפני שנטחן והפך לתבלין.

החוויה האורבנית

קהל יעד לא מבוטל של שוק התבלינים והרטבים הוא הצעירים – אלה שמתגוררים בדירות שכורות, נשואים טריים שטרם הרחיבו את הקן המשפחתי ועוד. את תשומת ליבם מנסים לתפוס בדרך מעט יותר חצופה ונועזת. כך למשל, באריזות של Guzman & Gomez צולמו דמויות המציגות תגובה קיצונית לטעימה מהרוטב החריף.

פנייה הומוריסטית אחרת מופיעה באריזות של הרטבים והשמנים של Anthny's Oil Change – על גבי האריזות מאויירות מפלצות מגוחכות, הנוצרות בהשתקפות מבעד לבקבוק. צבע השמן רק מוסיף לחוויה הקריקטוריסטית.

המותג Azita's Almost all American Hot Sauces מביא עימו חוויה אורבאנית. החברה מייצרת בקבוקים ייחודים ומרגשים בצורתם, שדומה ללהבה – עיצוב המבטא את מידת החריפות של הרוטב. בנוסף, הטקסטים שמצוטטים על המוצרים מזכירים שלטי רחוב וניאונים ומגבירם את תחושת העירוניות. באריזות נוספות של המותג ניכרת פנייה לפלח שוק אליטיסטי יותר – הצורה הויזואלית של האריזה נשמרת אך הציטוט של הטקסטים שונה.

מקשטים את הארוחה

חווית גורמה אקסקלוסיבית ניכרת באריזת המלח בטעמים של המותג הספרדי SOSO. המוצרים מגיעים באריזה בצורה של ביצה המשדרת שלמות. האריזות כוללות בחירה צבעונית חזקה מאוד ומגיעות בצבעים שונים דוגמת אדום, ורוד וכתום, המשדרים נועזות.

2017-08-28T09:08:00+00:00