אריזת eco friendly – לשמירת הסביבה או להגנתה?

בשונה מכתבות המדור שהתפרסמו עד כה והתמקדו במוצרים השייכים לקטגוריה אחת, הנושא שנבחר השבוע הוא בתחום ה"ירוק" שחוצה קטגוריות וצובר תאוצה עם השנים. בעבר, פרסום כזה או אחר לעניין איכות הסביבה, היה גורר תגובות שטענו כי מדובר בטרנד חולף, או שזה עניין שרלוונטי רק למי שקשור לעניין, בדומה לטרנדים מעולם האופנה. והנה, חלפו לא מעט שנים והנושא לא רק שלא חלף לאחר עונה, אלא שהוא אינו מפסיק לרדת מהכותרות.

כמו כן, נדמה כי נושא איכות הסביבה עבר לא מעט תמורות ושינויים. השינוי הבולט מכולם הוא המעבר משמירה על איכות הסביבה להגנה על הסביבה. תחילה דובר על פעילות שאם ננקוט בה, היא תשפר את הסביבה בה אנו חיים. לאחר מכן זה הפך לפעילות שאם לא ננקוט בה, תהיה סכנה של ממש לעצם קיומה של הסביבה בה אנו חיים. לעניות דעתי כבר לא מדובר בתחביב שיש בו כדי להועיל, כי אם בצורך הכרחי. נדמה שיש יותר ויותר מוצרים, שעשויים מרכיבים טבעיים ואורגניים ובמקביל לכך, אורזים אותם באריזות המתאימות למהותם. לכל הפחות יהא זה מעט דיסהרמוני למכור מוצר טבעי או אורגני באריזה שאינה eco-friendly.

בתחום האריזות, יש יותר מדרך אחת להיות ידידותיים כלפי הסביבה: ניתן למצוא אריזות שעשויות מחומרים הניתנים למחזור. כמו כן, ניתן למצוא אריזות מתכלות, כך שגם החומרים שמהם עשויה האריזה (כמו התירס), יתכלו בפרק זמן סביר. זאת הודות להיות האריזה עשויה מחומרים המתפרקים במיקרואורגניזמים הקיימים בקרקע או במים. דרך נוספת היא לארוז את המוצר באריזה שנועדה לשימוש רב פעמי ובכך להפחית את הצורך ברכישה מרובה של אריזות לא ידידותיות לסביבה. דוגמא מובהקת לכך היא מעבר לשימוש בשקיות בד במקום שקיות הניילון, שעל פי רוב עשויות פוליתיאן ופירוקן עלול להימשך שנים רבות. לבסוף, ישנן אריזות שלאחר שהמוצר שבהן מסתיים הן הופכות את ייעודן ומשמשות את הצרכן לצורך אחר. המכנה המשותף של כל הדרכים הללו הוא היות האריזות מממשות יותר מתכלית אחת, (אמצעי לאחסון המוצר) והפיכתה לבעלת ערך מוסף.

שונים במהות, אך דומים באריזה

העיצוב הנקי והפשוט בשילוב עם צבע ירוק ואיורים מינימליסטיים המזכירים את הטבע משתלבים היטב עם הקונספט הכללי ותורמים לתמונה "ירוקה" שמצטיירת מהמותג.

The Honest Kitchen – Pet Food: אוכל לחיות מחמד מארצות הברית. האריזה המחודשת של המותג רגישה לנושא הסביבה. היא מאפשרת סגירה חוזרת השומרת על טריות המזון ועשויה מחומרים הניתנים למחזור. העיצוב של האריזה הושפע רבות מן התחום האורגני, (טבעי, רך וידידותי). כך שמן הבחינה העיצובית ניתן להבחין פה בפנייה רגועה, מונו כרומטית עם טיפוגרפיה נקייה ומינימליסטית.

Biscotti – chocolate, nuts & citrus: חברה קטנה מסן פרנסיסקו ביקשה למצוא דרך מתאימה לארוז יחידות של ביסקוטי לצרכן היחיד בבתי קפה. מתוך דאגה לסביבה החברה חיפשה חלופה לאריזות הפלסטיק ובחרה להשתמש באריזה העשויה מאסופת עץ כתובה, אשר הופכת לקומפוסט בפרק זמן סביר.

סיימתם לאכול את הדבש? גדלו בו פרחים

Stanly Honey Pot: מותג בריטי לדבש שמצא דרך נפלאה לעשות חיבור בין האריזה, המוצר שבתוכה והטבע. הדבש ארוז במעין עציץ מחימר. על גבי העציץ ישנו כיתוב הקורא לצרכן לעשות בו ולשתול בתוכו פרחים שבסופו של יום יאפשרו לדבורים לייצר עוד דבש.

כך נוצר חיבור בין המוצר עצמו שהינו טבעי לחלוטין, לבין מסר שמעודד את הצרכן לתרום לסביבה בעזרת שמירה על האיזון האקולוגי. המהלך השיווקי המעניין הזה זיכה את המותג באריזתו זו בפרסים רבים.

אודם ופרחי בר

Cargo Lipstick: אריזה חדשנית ועטורת פרסי עיצוב למוצרי איפור של חברת Cargo cosmetics. האריזה החיצונית של האודמים עשויה מנייר הניתן למחזור, אשר משובץ בזרעים אמיתיים של פרחים. התוצאה: אם הצרכן מרטיב את הנייר ושותל אותו, הוא בסופו של דבר יראה כיצד צומחים לו בבית פרחי בר.

וזה עוד לא הכל, התושבות של האודמים עשויות מפלסטיק שכולו מבוסס על תירס. התחושה שמקבלים מהתבוננות באריזה היא תחושה שכולה Fun וזאת הודות לעיצוב הקליל והאופטימי ברוח שנות ה-60.

עוד במחלקת הקוסמטיקה, המותג הבריטי לגלוס Green Glam Gloss שמעביר את המסר הבא: אם איכפת לכם מהסביבה, תפעלו למען הסביבה, גם כשהדבר נוגע לטיפוח השפתיים שלכם. האריזה עשויה מחומרים הניתנים למחזור. רכיבי המוצר כולם אורגניים וביניהם שמן קוקוס ושמן זית.

את הליפ גלוס ניתן לרכוש במספר ניחוחות, בהם זה של התה הירוק שבתמונה. מבחינה עיצובית, ניכרת השפה האורגנית. הכיתוב מתכתב עם הדפס של פעם שניתן לחוש עליו את מגע הצבע. השילוב הצבעוני של הירוק עם הטיפוגרפיה ונייר הקראפט יוצר שפה אותנטית, המתכתבת עם העבר ומעניקה תחושה ביתית.

מחאה חברתית במוצר אקולוגי

Traidcraft Toilet Paper and Tissues: המוצרים והאריזות של המותג עשויים מחומרים שניתן למחזר ב-100%. עמותה בשם Frairtrade השיקה ליין של ממחטות נייר ונייר טואלט ומצאה דרך שיווקית מעניינת להשתמש באריזה לצורך קידום האג'נדה והקמפיין שלה.

העמותה פועלת למען סחר הגון, מיגור העוני וצדק חברתי. כך למשל, על גבי אריזות נייר הטואלט ניתן למצוא ביטויים כמו: 'm Flushing away unfair trade ועל גבי ממחטות הנייר, ביטויים כמו: I'm blowing poverty away.

יין בקופסא – איך לא חשבנו על זה קודם?

French Rabbit Wine: חברה אמריקאית שלקחה את מיכלי השתייה לשלב הבא עם יצור ביוצרה אריזה חדשנית מנייר ליין. על פניו נדמה כסוג של ניגוד – יין משובח באריזה ידידותית לסביבה? אולם אחרי שמשתחררים מהקיבעון לפיו יין חייב להיות מוגש בבקבוק זכוכית, מבינים שהרווח הוא גדול: יכולת השינוע רבה יותר בגלל המשקל הקל של ארגזי הקרטון לעומת ארגזים המכילים בקבוקי זכוכית.

כמו כן, צורת הקרטון מאפשרת אריזה של יחידות רבות יותר, לעומת צורתו המגבילה של בקבוק הזכוכית. האריזה ניתנת למיחזור ושומרת על טריות היין לפרק זמן ארוך יותר מרגע שנפתחה לראשונה. יש לציין כי גם הפנייה העיצובית על גבי האריזה רעננה, צעירה ושונה בתכלית מהטיפוגרפיה האופיינית לבקבוקי יין סטנדרטיים.

המוצר אורגני, וכך אריזתו

מותג בריטי לתפוחי אדמה אורגניים, המכונה From My Farm מבקש למכור לצרכן את המוצר הטוב ביותר מבחינת האיכות באריזה הטובה ביותר מבחינת ההגנה שהיא מספקת למוצר. אריזות הנייר עשויות מעצים שמגדלים ב- sustainable forest. פירושו של דבר שעל כל עץ שנעשה בו שימוש, עץ חדש נשתל. כמו נייר, גם האריזה הופכת לקומפוסט או ממוחזרת. מבחינה עיצובית, התחושה היא תחושה של פעם: החל משם המותג העושה שימוש במילה "חווה", דרך שימוש בנייר הקאראפט וכלה בתפירה שעל גבי האריזה.

Panga Organics: מוצרים אורגניים לאמבטיה בעיצוב ובסגנון אורגני ועכשווי כאחד. את התחושה האורגנית מקבלים מאריזת קרטון הביצים הדחוס. כמו כן, הדבר מחזק את המסר שיש לנו כאן עניין במוצר שעשוי אך ורק מחומרים טבעיים.
Sapothecary Bar Soap: הסבונים שעשויים בעבודת יד מגיעים בצורת סבון מלבנית קלאסית. הם עשויים מחומרים טבעיים ואורגניים וארוזים באריזות שקופות ואשיות בקווים נקיים מאוד. כל אלו מדגישים את החיבור אל הטבע. האריזה מורכבת משקית צלופן וסטיקר. השקית עשויה מ-wood pulp מתכלה. הצרכן מרגיש חיבור למוצר כפר מהסטיקר נודף הריח.

אסיים בכך שאדגיש כי המערך השיווקי שנעשה במותג הבריטי של הדבש Stanly Honey Pot הוא המבריק ביותר בעיני, שכן לא רק שהצרכן קונה את הדבש, הוא גם עושה שימוש באריזה שמטפחת את הסביבה. אותה סביבה שבה הדבש למעשה נוצר. הלקוח הופך להיות חלק מהמעגל הטבעי שבמסגרתו ייווצר דבש נוסף, ממש כמו הדבש שזה עתה צרך.

2017-08-28T08:54:34+00:00