איך נתמודד עם לקוחות בתור מומחי עיצוב?

בעולם התקשורת המהיר של ימינו, מיומנות האינטליגנציה הרגשית הופכת לחשובה יותר ויותר. בתור מומחי עיצוב שעוסקים בעבודות עיצוב שונות, עלינו להתמודד עם הרבה סוגים שונים של לקוחות. היכולת להבין את הלקוח היא חשובה ביותר ואף יותר קריטית מן העבודה עצמה לעיתים.

האופן בו אנו בתור מעצבים מתמידים בתקשורת עם הלקוחות שלנו חשובה עוד יותר. להלן שמונה אישיות וטכניקות הלקוח הנפוצות ביותר שעליכם להכיר, כך שתוכלו לשפר את העסק שלכם.

1. הלא מציאותי

"היי, אני רוצה שתעצב לי את זה בצורה הכי גדולה ומהפכנית. ואגב, כל זה צריך להיעשות עד החודש הבא, אז עלינו לעבור במהירות."

לקוח מסוג זה הוא לרוב בעל חזון גדול מידי – הוא מגיע אליך עם המון רעיונות וציפיות גדולות. המכשול הגדול ביותר הוא הבנת אילו חלקים של החזון הם סבירים וניתנים להגבלה במסגרת מגבלות ציר הזמן והתקציב.

התיקון: בתור מומחי עיצוב – עלינו להתחיל עם לו׳׳ז מסודר כבר מראשיתו של הפרויקט.קבע ציר זמן של יעדים במהלך הפרויקט, והסבר ללקוח מה אפשר להשיג בזמן הנתון. אם תחלק את תהליך המיתוג לשלבים, הלקוח יבין מה ניתן לעשות ויהיה תיאום ציפיות יותר ריאליסטי. נסה לאמת את הלקוח עם הרעיונות הגדולים – תוכל לשאול "האם נוכל לעשות זאת?" יחד עם מגבלות הזמן. כך תשמור על המיקוד, ועל הפרויקט בר השגה ומימוש.

2. ה- "VIP" ומקבילו – "יש לי אפשרויות אחרות"

"החלטתי להעסיק אותך, אבל שתדע שאני תמיד יכול לקחת את העסק שלי למקום אחר. אני אשלם על הכל ברגע שהעבודה תסתיים."

כל לקוח חשוב, אך ה- VIP מבקש להיות ממוקם מעל כל האחרים. הם נוטים למצב את עצמם באופן הדורש את המיקוד היחיד שלך. הדבר בולט ביותר בתקשורת התכופה, החוזרת על עצמה לעתים קרובות ומיותרת, ובדרך כלל מגיעה עם ציפייה לתשובה מיידית. אחרי הכל, מה יכול להיות חשוב יותר? סטטוס VIP לרוב הולך יד ביד עם הגישה של "יש לי אפשרויות אחרות". אלה הלקוחות הגורמים לך להרגיש שאתה תמיד על סף אובדן העבודה אם אתה לא עומד בסטנדרטים הגבוהים שלהם.

התיקון: ראשית כל – תמיד אפשר לוותר על העבודה הזו. יש לקוחות מסוימים שבלתי אפשרי לספק אותם וזה בסדר. לרוב הם אנשים שבאמת לא כדאי לעבוד איתם בכל מקרה. במקרה אחר, אם הפרויקט הוא חשוב וכלכלי עבורך, או לחילופין יעניק לך עבודה עיצובית רבה יותר בעתיד, ניתן לתת עדיפות ללקוח שלך תוך קביעת גבולות ברורים ומרחב לפרויקטים אחרים שלך. על ידי הסדרה של נקודות מגע קבועות עם הלקוח, אתה מכיר בחשיבות הפרויקט שלו עבורך.

פגישות ספציפיות אלה קובעות גם את מסגרת הזמן המתאימה שלך מול הלקוח. אתה היעיל ביותר עם מטרה ממוקדת. יחד עם זאת, בתור מומחי עיצוב – היו מוכנים להתרחק מסוגים אלה של לקוחות אם הם ממשיכים לגרום לכם להרגיש נחותים ולא מעריכים את תפקידכם.

3. הטרחן

"היי, אני רק מוודא שוב שהכל יתנהל כשורה. שלחתי לך אתמול דוגמא ועוד לא שמעתי ממך"

כמומחי עיצוב אנו נשכרים לבצע עבודה שלקוחותינו אינם יכולים לעשות בעצמם. הלקוח הטרחן מתקשה להכיר בעובדה זו. הוא ינסה להישאר איתך לאורך כל התהליך, לרוב יחקור פרטים קטנטנים, יבדוק את עבודתך מול מומחים אחרים / מעצבים אחרים, וירצה עדכון על כל פרט קטן בתהליך. קשה מאוד לספק לקוח טרחן, במיוחד כשהוא תלוי על כל פרט ופרט מתחילתו ועד סופו.

התיקון: בדומה ללקוח VIP, חשוב להציב גבולות ברורים. עליך להצהיר בבטחון וישר בהתחלה כי אתה מומחה המיתוג, וכי מטרתך לקחת את החזון שלו ולנהל אותו בדרכים שהוא לא יכול לבצע. הענקו אמון ללקוח באמצעות נקודות ביקורת שנקבעו מראש. למרות שחשוב לשמוע אותם, חשוב לא פחות לזכור שאתה שם מסיבה חשובה.

4. הדחוף

"האם נוכל לעשות את זה בהקדם האפשרי? זה מאוד חשוב מכיוון שאני צריך להגיש הכל בסוף השבוע ולא יכול להחמיץ את המועד האחרון."

חלק מהפרויקטים באמת צריכים להסתיים מהר, אך הלקוח הדחוף לפעמים יזרז ללא סיבה. הוא רוצים שזה ייעשה מייד – גם אם אין הצדקה למהירות. לעתים קרובות, דרישותיו של לקוח דחוף כרוכות בהקרבת סופי שבוע או ערבים ולעיתים קרובות הן יכולות להיעלם לאחר הגשתן. כל זה מביא לפשרה באיכות העיצוב לטובת הדד-ליין.

התיקון: גלה מהו העומס? הבן מההתחלה אם זה עניין של דחיפות אמיתית או חוסר סבלנות מצד הלקוח. בתור מומחי עיצוב עלינו להבין מה המצב הנתון – אם אין שום שריפה אמיתית לכבות, הסבר ללקוח שתוכל לייצר גם איכות וגם יעילות עם קצת זמן נוסף. משם, קבעו יעד חדש העונה על הצרכים החדשים.

5. "כן, לא, אולי"

"אני חושב שזו אפשרות טובה, אבל אולי זה יכול להיות אפילו טוב יותר, אבל אני לא בטוח איך אני מרגיש. מה מחשבותיך?" החלטות החלטות. הלקוח "כן, לא, אולי" יתמודד עם כולם. הם עשויים לנסות לסמוך עליכם שתקבלו את כל ההחלטות, או שהם עשויים להרגיש צורך לקבל חוות דעת שלישית ורביעית, מה שיוביל לעיכובים ואובדן הכיוון. זה יכול להוביל לשינויים כיווניים באמצע הפרויקט, להארכת מועדים או לחוסר שביעות רצון מהתוצר הסופי.

התיקון: כן, לא, אולי -לקוחות אלו זקוקים ליד עדינה אך איתנה המניעה אותם בכיוון הנכון. בתור מומחי עיצוב עלינו להשתמש באינטילגנציה הרגשית שלנו, למצוא את הפוקוס של הפרויקט במהירות, ולהבין את ה״למה״ שיעזור לנו להגיע להחלטות שימנעו את התלבטות הלקוח.

תמיד נוכל גם לשמור רשימות כתובות כדי לסייע במניעת שינויים באמצע הזרם. אל תפחד להגיד לא למהפכות מסלול ברגע האחרון שאינן הגיוניות. עקוב אחרי תהליך המיתוג / העיצוב דרך נקודות מיקוד ברורות וקיים אינטראקציה בסוף כל אחת מהן להבטיח שכולם נמצאים באותו עמוד ובמשימה. לקוחות אלה יותר מכל צריכים אותך ואת הבטחון שלך כדי להיות שבעים רצון מהתוצר הסופי.